Paleo dieta

Dandanes zelo priljubljena paleo dieta sliši tudi na ime paleolitska dieta ali dieta jamskega človeka. Njeno bistvo se vrti le okrog enega vprašanja: »Le kaj bi jedel jamski človek?« V nadaljevanju članka bomo zato pisali o tem, kaj pravzaprav je paleo dieta, katere so njene prednosti in pomanjkljivosti, na koncu pa bomo navedli tudi paleo jedilnik.

Bistvo paleo diete

Paleo dieta temelji na enaki hrani, kot so jo jedli že naši pra, pra, pra … predniki, ki so hrano nabirali ali jo lovili. Poljedelstva ali živinoreje seveda še niso poznali. Na jedilniku se torej znajdejo sadje, zelenjava, meso, morska hrana in oreščki. Zavedati se morate predvsem zavedati tega, da paleo dieta ni zgolj začasna, ampak gre v resnici za življenjski slog, ki so ga poznali naši predniki.

Dovoljena živila v paleo dieti

Z raziskavami so ugotovili, da je jedilnik naših prednikov vseboval 35 % maščob, 35 % ogljikovih hidratov in 30 % beljakovin. Dovoljena živila so tako sveže sadje, sveža zelenjava, sveže meso, semena, oreščki, jajca, hladno stiskana olja in podobno.

Paleo dieta se torej vrti okrog tega, da jemo hrano takšno, kot nam jo ponuja mati narava. Takšno, kot so jo jedli naši predniki. Jamski ljudje pač še niso imeli živine ali poljskih pridelkov. Strokovnjaki zato priporočajo hrano organskega izvora, meso pa iz proste reje, saj se boste tako izognili vsem pesticidom, antibiotikom in drugim kemikalijam, ki jim naši predniki niso bili podvrženi.

Nedovoljena živila v paleo dieti

Paleolitska dieta prepoveduje vsa pakirana živila, pa naj bodo v škatlah, kozarcih ali vrečkah. Prav tako prepoveduje vse, česar niso uživali naši predniki. Tako odpadejo vsa predelana živila, žita, mleko in mlečni izdelki, dodana sol in sladkor in stročnice (fižol, grah, soja …).

Tudi krompir na splošno ni priporočljiv, ga pa lahko uživate v zmernih količinah. Podobno velja za alkohol in med, dovoljen je kakšen kozarček rdečega vina, namesto po sladkorju in umetnih sladilih pa raje posezite po medu.

Paleo dieta in telesna vadba

Telesna vadba je pomemben del paleo diete, saj so se tudi naši predniki ves čas gibali. Verjetno so bili tako aktivni, da so na dan potrebovali kar 4000 kalorij. Res je, da moderen človek ne potrebuje tako veliko kalorij … A vseeno je potrebno v vsakdan vključiti tudi telesno aktivnost, saj se bodo le tako kmalu pokazali rezultati.

Glavne prednosti paleo diete

Paleo dieta zahteva, da jeste pravo, nepredelano hrano, zato iz svojega jedilnika avtomatično odstranite široko paleto konzervansov, skritih sladkorjev, aditivov, barvil, umetnih ojačevalcev okusa in podobno. Na ta način odstranite tudi številne strupe in zaužijete več hranilnih snovi.

Paleolitska dieta je bogata s hranilnimi snovmi. Na jedilniku se znajde ogromno zelenjave, zdravih maščob, beljakovin, oreškov, semen, vsa ta živila pa vsebujejo veliko vitaminov in mineralov. Poleg tega paleo dieta zmanjšuje glikemično obremenitev telesa, ponaša pa se tudi z zdravim razmerjem med nasičenimi in nenasičenimi maščobnimi kislinami ter vsebuje naravnost idealno razmerje med zaužitimi beljakovinami, maščobami ter ogljikovimi hidrati.

Paleo dieta vam pomaga, da izgubite odvečne kilograme. Če se držite pravil prehranjevanja po paleo dieti in ste obenem še telesno aktivni, boste poskrbeli tudi za to, da hujšate in pridobivate mišično maso. Poleg tega se vam izboljšata prebava in spanje, pa tudi vsakodnevnemu stresu se boste lažje uprli.

Glavne pomanjkljivosti paleo diete

Rekli smo že, da paleo dieta dovoljuje hrano, ki so jo jedli naši pra, pra, pra … dedje. A žal je sodobnemu človeku nemogoče popolnoma oponašati jamskega človeka. Po meso namreč niso odšli v mesnico, ampak so ga z več ali manj truda ulovili. Prav tako so jedli tudi živali, ki so obstajale takrat, zdaj pa so že zdavnaj izumrle. Meso takratnih živali je bilo pusto in je vsebovalo veliko omega-3 maščobnih kislin, več kot meso današnjih živali. Tudi številne rastline, ki so uspevale takrat, so tekom evolucije že zdavnaj odšle v zgodovino.

Strokovnjaki opozarjajo še na prevelik vnos beljakovin v telo, ki lahko močno obremeni ledvice, v skrajnem primeru lahko pride celo do odpovedi ledvic. Poleg tega pa je današnje meso bolj mastno, kar vodi tudi do bolezni srca.

Paleo dieta prepoveduje prav vsa žita, stročnice in mlečne izdelke. Ta živila pa pomagajo pri zniževanju tveganja za nastanek osteoporoze in srčnih obolenj ter znižujejo visok krvni tlak. Po domače povedano: paleo dieta prepoveduje tudi tista živila, ki so pomembna za zdravje.

5-dnevni jedilnik paleo diete

Ponedeljek

Zajtrk: Jajca in zelenjava, cvrti v kokosovem olju, ter 1 sadež.

Kosilo: Piščančja solata z olivnim oljem, pest oreščkov.

Večerja: Pleskavica, ocvrta na maslu, zelenjava, salsa.

Torek

Zajtrk: Slanina z jajci, 1 sadež.

Kosilo: Pleskavica, ocvrta na maslu, zelenjava, salsa.

Večerja: Losos, ocvrt na maslu, zelenjava.

Sreda

Zajtrk: Meso z zelenjavo.

Kosilo: »Sendvič« z mesom v solati in sveža zelenjava.

Večerja: Popražena mleta govedina z zelenjavo, nekaj jagodičevja.

Četrtek

Zajtrk: Jajca in sadje.

Kosilo: Popražena mleta govedina z zelenjavo, pest oreščkov.

Večerja: Ocvrta svinjina z zelenjavo.

Petek

Zajtrk: Slanina z jajci, 1 sadež.

Kosilo: Piščančja solata z olivnim oljem, pest oreščkov.

Večerja: Zrezek z zelenjavo, sladki krompir.

Portal o hujšanju in dietah

Hujsanje.si je spletni portal, namenjen vsem, ki želite izvedeti več o hujšanju in različnih oblikah diet. Uredniki portala smo veliki zagovorniki zdravega načina hujšanja, ki je morda res nekoliko počasnejše, vendar zato toliko bolj učinkovito. Prepričani smo, da boste odkrili veliko novih nasvetov, ki vam bodo na poti do popolno izoblikovanega telesa prišli še kako prav.

Drugi berejo

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Ne spreglejte

Close